Piet van der Hem wordt vanaf ca. 1908 in één adem genoemd met modernisten als Leo Gestel (1881-1941) en Jan Sluijters (1881-1957). Met Leo Gestel trok Piet van der Hem geregeld op. Invloeden van het fauvisme zijn in beider werk aanwezig, al bleef Piet van der Hem dichter bij een realistische stijl en had hij niet de experimentele inslag van Leo Gestel. Piet van der Hem schilderde en tekende aanvankelijk vooral theater- en straattaferelen in Amsterdam, Parijs, Rome en Madrid. In zijn tweede periode, vanaf ca. 1917 toen hij in Den Haag een minder bohemienachtig leven ging leiden, legde Piet van der Hem zich vooral toe op portretten van kunstenaars uit de theaterwereld naast staatsieportretten van leden van het koningshuis en van politici. Daarnaast heeft Piet van der Hem in deze tweede periode veel ontwerpen gemaakt en getekend: theateraffiches, reclameplaten, boekillustraties en –omslagen en spotprenten.

Dit schilderij van Piet van der Hem van een jonge vrouw die zich opmaakt voor een theatervoorstelling is een van de charmantste werken van Piet van der Hem. Rechts zien we een staande spiegel, potjes voor make-up, doeken en een handtas. Links hangt een hesje dat bij haar roze broek en kousen hoort. De rieten mand op de voorgrond en de onderkant van de kaptafel zijn in het donker gehuld. Het lichte bovenstuk wordt gebroken door het zwarte haar van het meisje, het donkere vlak beneden door haar roze kousen.
Maar wie is deze levenslustige jonge vrouw, die Piet van der Hem schilderde? Is zij zangeres in een operette of een revue? Is ze een danseres in een show? Van tenminste één danseres is bekend dat ze goede betrekkingen onderhield met Piet van der Hem, nl. Mata Hari, die hij in Parijs en Den Haag heeft gekend. Haar postuur en gezicht komen overeen met die van de vrouw op dit portret. De laatste portretten heeft Piet van der Hem van haar gemaakt in december 1914, toen ze 38 jaar was; andere portretten zijn spoorloos. Hij kende haar al eerder, toen ze in Parijs optrad als Oosterse naaktdanseres in het kader van de toen heersende mode van het oriëntalisme. Maar ze trad ook op als Spaanse danseres.