Marc Mulders (1958) werkt vanaf Landgoed Baest, omringd door de natuur. Zijn atelier kijkt uit over akkers vol kleurige spikkels van veldbloemen. Zijn inspiratie komt uit de natuur, met de bloem als toppunt van schoonheid. Mulders werken zijn vrolijk, weelderig, genereus te noemen. Het brengt een gevoel teweeg. En er zit een ambivalentie in; de dikke lagen olieverf verbeelden het tere, het lichte van bloemen wanneer ze op hun mooist zijn. De zon schijnt door de blaadjes en verlicht de schilderijen van binnenuit.

Mulders is in een constante dialoog met traditionele en moderne kunst. Hij kijkt mee met de oude meesters, zoals Titiaan en Rembrandt, en hij laat zich aan de hand meenemen door Willem De Kooning. Willem De Kooning maakte de beleving, het zintuiglijke, leidend. Het figuratieve verdween niet direct, maar speelde een ondergeschikte rol. Hij liet zich niet beperken door de randen van het doek; ook al was het canvas afgelopen, het verhaal lijkt door te gaan. Mulders laat zich hierdoor inspireren. De verfstreek of -toets, ‘de vlek’, bepaalt en is veel meer dan een ondersteunend element. Het dicteert. Het drukt uit wat zich onder het oppervlak bevindt. Mulders herkent en erkent dit fenomeen, en dit is ook goed te zien in de Woman-serie die hij maakte, studies naar de werken door Willem De Kooning.

Mulders begon zijn carrière met veel donker werk. Gaandeweg – mede gesteund door zijn bezoeken aan Giverny, de magische tuinen van Claude Monet- heeft hij dat losgelaten: in zijn eigen woorden stapte hij af van ‘het norsige en vlezige coloriet’ en koos bewust voor het gebruik van pastels. De tegenstelling kon niet groter zijn. Wanneer je voor een schilderij van Mulders staat, beleef je het gevoel van de schilder. In zijn bloemschilderijen is de delicaatheid en de versheid voelbaar, de ontwapening door hun gebundelde schoonheid. In de Woman-serie doorvoelt de kijker de sensualiteit. Licht, zonnig. Het is zo optimistisch van aard dat het energie geeft om ernaar te kijken, alsof het licht door het doek heenpiept. Hier is geen plaats voor chagrijn. En dat is precies de charme van Mulders.

Kom kijken bij Kunsthandel Mark Smit en beleef zelf hoe Marc Mulders als geen ander die vervoering teweeg brengt.