Hendrik Willem Mesdag (1831-1915) is van de Haagse school de zeeschilder bij uitstek en staat als zodanig in een oude Nederlandse traditie. Honderden zeegezichten heeft Mesdag geschilderd: woeste zeeën, gladde zeeën, zeeën met boten, zeeën zonder boten, zeeën met vurige zonsondergangen, zeeën met bleke manen, zeeën met dreigende luchten in de zomer of in de winter of, zoals hier, een zee en een strand onder een heldere licht bewolkte hemel. De voorgrond is geschilderd in lichte bruinen, het midden is donkerder en de hemel is uitgesproken licht.

Hendrik Willem Mesdag legt nu eens niet de nadruk op de atmosferische aspecten van de zee en de hemel, maar op de drukte van een mooie werkdag. Hier geen markante wolkenhemel in allerlei grijzen en witten of bruinen zoals zo vaak bij Mesdag, maar een rimpelloze blauwe dag. Zeven vissersschepen liggen op het strand van Scheveningen; er was in die tijd nog geen haven. Vissersvrouwen doen hun werk op het strand, er loopt een enkele man en er zijn een paar door paarden getrokken karren. Uit het zand steken enkele ankers. In de verte zeilen een tiental schepen over een kalme zee.

Pas vanaf 1868, hij was toen zevenendertig, legde Hendrik Willem Mesdag zich toe op het zee- en strandgezicht. Hij huurde een kamer in Scheveningen met uitzicht op zee en strand om studies naar de natuur te maken. Haagse kunstenaars zeiden wel eens schertsend: ‘De duinen zijn van Weissenbruch, maar de zee is van Mesdag.’ In 1870 won hij, vóór Courbet, met het zeestuk De branding van de Noordzee een gouden medaille op de Parijse salon; in de decennia daarna zou hij nog vele malen voor die salon geselecteerd worden evenals voor de Biennale van Venetië (vanaf de eerste in 1895).

Dit belangrijke werk van de wereldberoemde zeeschilder is afkomstig uit de collectie van ir. Johan Poort, oprichter en voorzitter van de Mesdag Documentatie Stichting, auteur van de oeuvrecatalogus en van een biografie van de schilder en verzamelaar van zijn werken (tentoonstelling 1999 in het Fries Museum te Leeuwarden waar dit doek ook hing). [Het is ook een van de schilderijen die zijn afgebeeld op het ‘Mesdag-doosje’, een merchandising object dat een jaar of tien geleden de hele wereld is overgegaan.]

Schilderijen van Hendrik Willem Mesdag in bezit van vele belangrijke Nederlandse en buitenlandse musea.