Willy Sluiter

1873 - 1949
Klik op een kunstwerk voor meer informatie

Willy Sluiter (Amersfoort 1873 – Den Haag 1949) was als schilder diepgeworteld in de traditionele schilderkunst. Hij groeide op in Heerenveen en Zwijndrecht, als zoon van een notaris. Hij volgt in Rotterdam een opleiding aan de Rotterdamsche Academie voor Beeldende Kunsten, aansluitend volgde hij lessen op de Haagsche Academie voor Beeldende Kunsten.  Op zijn 26e maakte hij een reis van vier maanden door Europa, waarbij Parijs een diepe, blijvende indruk op hem achterliet. Het bruisende karakter en de drukke straten; dat beeldde hij graag af. Hij ontwikkelde zich later als bijzonder veelzijdig; hij deed reclamewerk, ontwierp boekbanden, affichemaker en schilder. In zijn leven was Willy Sluiter lid van diverse kunstgenootschappen, waaronder Pictura in Dordrecht, Pulchri Studio te Den Haag en Arti et Amacitiae te Amsterdam.

Katwijkse jaren
Aanvankelijk werkte Sluiter in Katwijk, op dat moment een geliefde plek voor diverse internationale kunstenaars. Hij kwam in contact met de Haagse School en verbeeldde in Katwijk het harde vissersleven, maar ook strandgezichten. Zelf had hij het als starter niet breed. Willy Sluiter was een zeer betrokken persoon, sociaal, loyaal en humorvol en daardoor zeer geliefd. In 1910 vertrok hij met zijn vrouw en dochtertje Jopie naar het kunstenaarsdorp Laren, NH. Het vissersleven maakte plaats voor de boereninterieurs en herders op de heide van de Larense School.

Van Laren naar Den Haag
Sluiter was vanaf dat moment ook veel te vinden in Volendam, waarbij Hotel Spaander een bijzondere rol speelde, want het was een hotspot voor diverse kunstenaars. Een van zijn favoriete modellen was Volendamse schone Hille Butter, een van de knapste modellen van die tijd. Zij was het meisje in Volendamse klederdracht, waar Sluiter met zijn werk een bekend beeld van maakte.  Hij miste de reuring van de stad, en het kunstenaarsleven in Laren stond door de economische recessie onder druk. Willy Sluiter verhuisde in 1916 met zijn gezin naar Den Haag. Daar had Sluiter een breed netwerk en binnen mum van tijd wist hij een ruime clientèle te verwerven. Zijn werk werd mondainer van aard en voor strandtaferelen verkoos hij nu Scheveningen boven Katwijk.

Willy Sluiter werd in 1923 aangesteld als voorzitter van Pulchri Studio, en bleef deze rol vervullen tot 1945, en als Algemeen Secretaris voor het ‘Regeeringscommité voor Kunsttentoonstellingen in het Buitenland’, waarbij hij onder andere verantwoordelijk is voor de Nederlandse inzending voor de Biënnale van Venetië. Hij was inmiddels een gelauwerd kunstenaar, en ook het koningshuis vroeg hem voor portretten. Werk door Willy Sluiter is onder meer te vinden in het Dordrechts Museum, het Katwijks Museum, Panorama Mesdag en in het Boijmans van Beuningen.