Marc Mulders

1958
Klik op een kunstwerk voor meer informatie

Marc Mulders is schilder, aquarellist, fotograaf en glazenier. In zijn pasteus geschilderde olieverfschilderijen laat hij zich leiden door het ritme van de natuur. In de lente en zomer van de jaren 90 schildert hij bloemen, zoals tulpen, irissen en pioenrozen. In de winter richt Marc Mulders zijn vizier op wilde dieren als fazanten en hazen en schildert hij bloemen uit zijn geheugen, als een diepgeworteld verlangen naar het nieuwe seizoen.

De verf ligt vaak dik op het doek. Een kolkende energie spat van de werken af. De schoonheid van de natuur in volle overtuiging. Maar tegelijkertijd is daar het besef dat verval op de loer ligt. Het korte leven van een bloem als symbool voor onze eigen vergankelijkheid.

De impressionist Claude Monet is een belangrijke inspiratiebron voor Marc Mulders. “Deel uitmaken van een traditie is voor mij net zo belangrijk als oorspronkelijkheid. Ik voel me verwant aan Claude Monet met zijn tuin in Giverny vol bloemen, water en waterlelies die hem inspireerden tot werken zoals Les Nymphéas in de Parijse Orangerie.”

Met zijn verhuizing tien jaar geleden van de Tilburgse binnenstad naar een landelijke omgeving, verandert ook de stijl van Marc Mulders. “Van een close-up aankijken van de bloem, het bloemhart, in de vaas in het atelier naar het aanschouwen van het vergezicht boven de akkerbloemen uit. Die architectuur in de natuur, met al haar verschillende kamers, dauw, nevel, zonneschijn, tegenlicht, die ik hier in het landgoed inloop, werd zo het leidmotief”, schrijft hij in zijn boek My own private Giverny.

Vanuit de opengeslagen deuren van zijn atelier, een boerenschuur op landgoed Baest, kijkt hij uit op bloemenvelden. Bij het schilderen wordt Marc Mulders niet alleen omringt door de geuren en kleuren van de weidse akkers, maar ook door opengeslagen boeken van bijvoorbeeld Paradijstuinen, de Amerikaanse abstract expressionist Helen Frankenthaler tot het modetijdschrift Vogue. Afbeeldingen worden eruit gescheurd en naast het doek geniet om te dienen als ‘steun en toeverlaat’ en ‘geestverwanten’ bij het schilder proces. Met ‘bloemig abstracte’ werken als resultaat.

Het palet van Marc Mulders wordt geleidelijk lichter. De zware donkere kleuren hebben plaatsgemaakt voor wit, geel en pasteltinten als lila en roze. Sinds een jaar of twee keert het zwart weer regelmatig terug in zijn werk. Maar minder zwaar dan voorheen.

Ook maakt Marc Mulders in opdracht glas-in-loodramen. Bekende voorbeelden zijn ‘Een tuin van glas’ voor de Nieuwe Kerk in Amsterdam en ‘Het laatste oordeel’ in de Sint-Janskathedraal in Den Bosch.

Werk van Marc Mulders is, naast particuliere collecties in binnen- en buitenland, vertegenwoordigd in tientallen museale en openbare collecties.