Anthonie Pieter Schotel

1890 - 1958
Klik op een kunstwerk voor meer informatie

A.P. Schotel, schilder boven alles
Anthonie Pieter Schotel staat vooral bekend als schilder van haven- en zeegezichten. Al op jonge leeftijd is duidelijk dat hij beschikt over veel talent. Hij krijgt op zijn elfde zijn eerste schilderlessen, van Hermanus Gunneweg. Toch kiest hij niet voor een carrière als kunstenaar; op dwingend advies van zijn ouders gaat Schotel werken in het bedrijf van zijn vader. Maar op zijn 25ste gooit hij alsnog het roer om: Schotel neemt het besluit, als autodidact, om kunstenaar te worden en huurt een atelier aan een kade in Dordrecht. Vanuit zijn atelier ziet hij de schepen voorbij varen.

Op het pad van de Modernisten
De zee, rivieren, sloten en stromen, bommen en bargen, die bepalen het beeld van het oeuvre van A.P. Schotel. De wolkenpartijen zijn vaak verlicht door de zon. Hoewel het water zijn leven lang de belangrijkste bron van inspiratie is, voelt A.P. Schotel zich vanaf 1917 – twee jaar na zijn carrièremove – vrij genoeg om meer te gaan experimenteren. Hij leert door het bestuderen van vooruitstrevende schilders als Jan Sluijters, Piet Mondriaan en Leo Gestel hoe hij meer kleur kan gebruiken. Ook raakt Schotel geïntrigeerd door een onderwerp dat deze modernen óók schilderen: het internationale uitgaansleven, met dank aan de vele reizen naar het bruisende Parijs. Hij schildert nu ook geregeld interieurs, vol rood-roze tonen, kaarslicht, intieme scenes aan kleine tafeltjes. Maar het blijft bij uitstapjes, want zijn ware liefde blijft het buitenleven en het water.

De Schilders van Hotel Spaander, Volendam
Vanaf 1920 komt hij regelmatig in Volendam en hij wordt gegrepen door het leven hier. Vanaf 1925 wonen hij en zijn vrouw twee jaren in Volendam. In die tijd is het vissersdorp een favoriete verzamelplaats voor veel kunstenaars. Hotel Spaander is een plek waar de kunstenaars elkaar treffen. Anton Schotel is gefascineerd door de Zuiderzeevisserij. Hij schildert de schepen op de Zuiderzee veelvuldig in een ingetogen grijspalet. Hij geeft de omstandigheden van de vissers weer zoals hij het ziet; het loodgrijze water, de koelte van de ochtend als de botters uitvaren, de Hollandse luchten.. Het is dan al duidelijk dat de Afsluitdijk zal worden aangelegd. Wat A.P. Schotel schildert zijn dus de laatste stuipen van de zeevisserij in Volendam. Als de Afsluitdijk eenmaal is aangelegd, zoekt hij de wateren op van Rotterdam en Zeeland.

Werk door A.P. Schotel hangt onder meer in het Dordrechts Museum.