Verkocht
Weissenbruch, gerenommeerd schilder uit de Haagse School

Weissenbruch, een van de belangrijkste schilders van de Haagse School, kwam uit een kunstzinnige familie. De vader van Weissenbruch schilderde in zijn vrije tijd en was een bescheiden verzamelaar, neef Jan Weissenbruch schilderde stadsgezichten en een aantal andere familieleden maakten grafisch werk.

Weissenbruch kreeg vanaf zijn zestiende tekenlessen en volgde avondlessen bij Bart van Hove op de Haagse Academie.

In zijn vroege landschappen is de invloed van de romantische schilder Andreas Schelfhout te herkennen. Die wilde graag zijn leermeester worden, maar daar bedankte Weissenbruch voor.

In het Mauritshuis in Den Haag maakte Weissenbruch studies en kopieën naar 17e eeuwse meesters als Ruysdael, Potter en Vermeer. Later ging Weissenbruch vanuit Den Haag de natuur in; het polderland rond Nieuwkoop en Noorden werden plekken die hem inspireerden tot zijn sferische schilderijen en aquarellen.

Weissenbruch ontwikkelde zich geleidelijk. Zijn panoramische landschappen verruilde hij voor lagere standpunten, hij zocht steeds meer het licht en de lucht op. Daarover zei hij: ‘De lucht op een schilderij, dat is een ding! Een hoofdzaak! Lucht en licht zijn de groote toovenaars. De lucht bepaalt het schilderij. Schilders kunnen nooit genoeg naar de lucht kijken.’

Het werk van de Haagse School en Weissenbruch werd al vroeg geliefd in het buitenland. Dit schilderij komt uit de collectie van de Amerikaanse glasfabrikant Edward Drumond Libbey, die in 1901 in Ohio het Toledo Museum of Art oprichtte waar hij zijn collectie Hollandse en Engelse meesters tentoonstelde.

Het schilderij

Mark Smit over het schilderij: ‘De wolkenlucht vult ruim driekwart van dit doek. Knap vind ik hoe Weissenbruch dit schilderij heeft opgebouwd, met de horizon als horizontaal element en het weggetje als diagonaal in de compositie. Veel schilders worden minder als ze ouder worden, Weissenbruch werd steeds beter. Hij ging tegen het einde van zijn leven persoonlijker werken. Zijn verfopbreng werd ook losser, zoals hij heer deed met de wolkenformaties. Als hij langer had geleefd was hij volgens mij abstract gaan werken. Dit is de Haagse School ten voeten uit en de mooiste Weissenbruch die ik ooit heb gehad.’