Ben Viegers werd in 1886 geboren in Den Haag. Het gezin woonde destijds aan De La Reykade. Omdat beide ouders van Ben Viegers werkten ging hij na schooltijd helpen in de koetsenmakerij van zijn grootvader. Hier leerde hij decoreren maar ook tekenen en verf mengen. Waarschijnlijk is dit de aanzet geweest voor Ben Viegers om zich verder te ontplooien als kunstenaar. Hij ontwikkelde zichzelf en werd toegelaten tot de Haagse Kunstkring. Hier kwam hij in contact met andere schilders, zoals Jan Toorop, de gebroeders Knikker en Charles Dankmeijer. In deze Haagse periode schilderde Ben Viegers veelal om inkomsten te genereren. Hij signeerde zijn werk wel maar dateerde sporadisch, waardoor er niet veel over Viegers zijn werk uit deze periode bekend is.

In 1938 trouwde Ben Viegers met Jo Jacobs die vaak voor hem model stond. Na het overlijden van Viegers zijn moeder kreeg hij de behoefte om zijn horizon te verbreden. Hij trok door het land en na vele omzwervingen ging het pasgetrouwde stel in Nunspeet wonen waar meer schilders waren neergestreken. Hij was een aimabele man en een echte levensgenieter. Ben Viegers genoot ervan om van  ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat erop uit te gaan om buiten te schilderen. In 1940 als de oorlog uitbreekt vertrekt Ben Viegers naar Castricum, hier schildert hij de duinen en zee. In 1943 keert hij terug naar Nunspeet waar hij in 1947 op zestigjarige leeftijd overlijdt.

Het werk van Ben Viegers wordt gerekend tot de nabloei van de Haagse School, maar feitelijk sloot zijn werk aan bij het impressionisme. Ben Viegers had niet de behoefte om mee te gaan met bepaalde kunststromingen of zich te bewijzen. Geïnspireerd door de Franse impressionisten schilderde hij veelal ongedwongen taferelen.

Hij trok er graag op uit om bedrijvige markten, pittoreske stadsgezichten en Scheveningse strandgezichten  te schilderen. Al tijdens zijn leven verkocht Ben Viegers schilderijen aan Amerikanen. In Nederlands was Kunsthandel Koch in Den Haag een belangrijk verkoop kanaal voor Ben Viegers. Dit waren veelal werken die hij in opdracht maakte, in zijn eigen werk kon hij zich meer artistieke vrijheid veroorloven.

Het gebruik van zonnige en lichte kleuren in combinatie met rake penseelstreken is het handelsmerk bij uitstek van Ben Viegers. Deze kwaliteiten kwamen goed tot zijn recht in de bollenvelden die hij schilderde. Het karakter van de bollenstreek kwam ook goed tot uiting in zijn werk: het rood, geel, roze en blauw van de bollenvelden, afgewisseld met vaarten, werkende mensen en boerderijen op de achtergrond. Dankzij de groeiende bollenteelt in het begin van de twintigste eeuw zal hij dergelijk werk goed verkocht hebben, maar ook nu zijn de kleurrijke bollenvelden zeer geliefd bij kunstkopers.