Bernardus Johannes Blommers

1845 - 1914
Klik op een kunstwerk voor meer informatie

Bernardus Johannes Blommers zijn opleiding
Bernardus Johannes Blommers volgde eerst een opleiding tot lithograaf om in de drukkerij van zijn vader te komen werken. Zijn interesse voor de schilderkunst zorgde er echter voor dat hij lessen ging volgen bij Christoffel Bisschop en aan de Haagse academie. Hij deelde een tijd een atelier met Willem Maris met wie hij in 1865 ook een reis langs de Rijn maakte. Hoewel Bernardus Johannes Blommers een genreschilder werd en behalve de duinen en de zee nauwelijks landschappen als onderwerp nam, raakte hij via Maris goed bevriend met de schilders van de Haagse School.

Schevenings binnenvertrek
Na zijn huwelijk in 1871 verhuisde Blommers naar de Jacob Catsstraat in Den Haag waar hij ook de beschikking kreeg over een groot atelier. Net als zijn goede vriend en voorbeeld Jozef Israels in het zijne had gedaan, richtte Blommers er een Schevenings binnenvertrek in. De kunstenaars konden op die manier in een rustieke omgeving ongestoord hun modellen schilderen en hoefden niet onder moeizame omstandigheden te werken in de vissershuisjes zelf. Een van de favoriete modellen van Blommers was de vissersdochter Anna van Toorn met wie hij in 1871 trouwde. Uit de verhalen blijkt dat Anna van Toorn een ideale kunstenaarsvrouw was en van groot belang voor de carrière van haar man. Zij bood Blommers een prettige omgeving waarin hij zich goed op zijn werk kon concentreren. Daarnaast beschikte ze over een gezond zakelijk inzicht dat uitstekend van pas kwam bij de verkoop van zijn werk.

Zonnige taferelen
In tegenstelling tot het werk van Jozef Israels die het vissersgenre een nieuwe impuls gaf, blijkt uit dat van Blommers geen grote maatschappelijke betrokkenheid met het vaak harde en armoedige vissersleven. Zijn voorstellingen tonen een idyllische, zonnige kijk op dat bestaan met aandoenlijke taferelen van spelende kinderen op het strand of in de duinen en de onbezorgde huiselijke momenten van een moeder met haar kroost. Daarbij gaf Blommers zijn onderwerpen vaak van dichtbij weer, zodat ook daardoor veel van zijn werk een intieme sfeer heeft. Dat komt op de meest aandoenlijke wijze tot uiting in veel van zijn werk.